Sök recept i bloggen

måndag 24 januari 2011

Ugnspotatis med vitlök


Skjuts in i ugnen!



Lite grönt!


Färdigt att äta!

Ibland händer det att man kommer över en billig köttbit, då ska man absolut utnyttja det till lite lyx i vardagen! Jag hittade nedsatt entrecote idag och tänkte passa på att steka dem med ugnspotatis och vitlök. Perfekt att jag har lite bearnaisesås i kylen också!

Personligen tycker jag att det är lite svårt att steka kött. Har man för låg värme smakar de kokt och har man för hög värme smakar det inte bra. Jag ska prova medelstark värme, utan kryddor eller stekfett. Eftersom entrecote är marmorerat (insprängt fett, till skillnad från fläsk då fettet sitter runt om) behövs det oftast inget stekfett.

Till köttet har jag lagat Ugnspotatis med vitlök.

potatis efter personer
några vitlöksklyftor, hela med skal
lite svartpeppr
lite av de örter som du har hemma, till exempel dragon, basilika, salvia, rosmarin etc.
olivolja


Tvätta och skär potatisarna i tjocka skivor. Ner med resten och blanda. Häll över lite olivolja. In i ugnen i ca 35-40 minuter i ca 200'C. Strö över flingsalt. Stek köttet när potatisen är klar. Stektid beroende på hur du vill ha köttet och tjockleken. Servera med passande sås och en god sallad. Smaklig måltid!

Hela vitlöksklyftor med skal ger en god smak då värmen gör att saften från vitlöken rinner ut och sätter sig i det man tillagar.