Sök recept i bloggen

tisdag 11 januari 2011

Kycklingbröstfilé med mandel och kanel


Dagens ingredienser!


Bryna kyckling och koka buljong.


Nu luktar det gott!


Bon appétit!

Ett riktigt mumsigt recept med stekt kycklingbröst. Detta är något jag precis drog ihop med lite smått och gott som fanns hemma. Det blev riktigt lyckat!

Kycklingbröst med mandel och kanel 1-2 portioner
1 kycklingbröst skuren i stora bitar
lite chorizo i småbitar
finhackad gullök
hackad vitlök
1 kanelstång
hackad mandel
morot
ca 4 dl buljong eller sky av kyckling eller kött

Hetta upp olja i en kastrull/gryta och bryn kycklingen. Ta upp kycklingen och ställ åt sidan. Fräs lök och vitlök i samma gryta, stek en stund med chorizon. I med skuren morot och låt den få lite färg, blanda ner mandeln. Låt sjuda en stund. Ner med buljongen, i med kycklingen och kanelstången. Salt, peppar om du tillagar utan chorizo. Koka på medelvärme i ca 30 minuter. Ta ut kanelen efter ca 20 minuter. Servera med ris. MUMS I say!

Tips! Om jag hade haft vitt vin hemma hade jag haft i en skvätt. Hade jag haft tomater hemma hade jag haft i lite av det också. Hade jag haft saffran hemma hade jag haft i lite sådan med. Vad jag vill säga är att det fina med att laga mat är inte att följa ett recept till minsta ingrediens, utan tjusningen är att slänga ihop något av det du har hemma. På så sätt blir varje middag unik och kommer aldrig att smaka på samma sätt nästa gång. Lycka till!