Sök recept i bloggen

tisdag 4 januari 2011

Mitt godaste bröd

Mina ingredienser, denna gång blev det med lite dinkelmjöl också.

Första jäsningsomgången avklarad!

Nu luktar det underbart i lägenheten! Bröden blev perfekta i färg!

Kan knappt vänta tills de har svalnat så man kan ta sig en bit!


Jag har ingen aning om av vem detta underbara recept kommer ifrån, jag har säkert fått det an en vän någon gång i tiden. Det passar både som frukostbröd och som matbröd. Lätt att göra och fyller hela huset med en underbar doft!

Mitt godaste bröd, 2 bröd
50 gram jäst
4 1/2 dl fingervarmt vatten
1/2 dl olivolja
1 msk honung
1 tsk havssalt
12 dl mjöl - minst 5 dl vetemjöl, resten vad du vill. Jag brukar ta rågmjöl och grahamsmjöl
lite torkad oregano
lite linfrön, pumpakärnor och solrosfrön
sesamfrön till garnering, fuktiga


Lös upp jästen i lite av vattnet. Häll på resten av vattnet, olivoljan, honungen, havssaltet och det mesta av mjölet. Även oregano och frön. Blanda och jäs till dubbel storlek, ca 50 minuter. Tips! Jag brukar låta degen jäsa i badrummet, där är det ofta fuktigt och det tycker degen om.

Ta upp, knåda och ha i det sista av mjölet. Dela degen i två bitar. Rulla till släta ovala bröd och låt jäsa på en olivoljesmord plåt i ca 50 minuter. Skär, mycket svagt, några streck tvärs över bröden. Pensla med lite vatten och oljan från plåten. Strö över sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter på 250'C. Sänk värmen till 200'C och grädda i 20 minuter.