Sök recept i bloggen

söndag 28 augusti 2011

Rabarber- och mangosmulpaj


Vänner, nu ska ni få ett riktigt bra smulpajrecept! Jag har kryddat min smuldeg med kanel, man gör som man vill. Precis som att man har i vilka bär, frukter eller nötter som man vill! Jag vill testa hur mango och rabarber passar och väntar spänt på resultatet!

3 rabarber, skalade och skurna i småbitar
1 mogen mango
1/2 dl socker
1tsk vaniljsocker

2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl (eller havregryn)
4 tsk socker
lite kanel - kan självklart uteslutas!
150 gram smör/margarin

Börja med att smöra pajformen. Sen har du i frukten, häll över socker och vaniljsocker. Blanda ingredienserna till smulpajen, men inte så att det blir en fast det utan "smula ihop" allt. Sedan häller du över det över frukten. In i mitten av ugnen på 200'C i 20-30 minuter.

Fina rabarber direkt från trädgården.


Det enklaste sättet att skala en mango är att skala och skära en halva i taget, så kan man hålla i skalet på den andra halvan. Då halkar den inte ur handen lika lätt. När du ska skala och skära andra halvan så håller du ett stadigt tag i kärnan.


Jag brukar inte lägga frukten i kanterna för att jag vill ha en kakkant, men man får göra som man vill.


In i ugnen nu.

Klar, det luktar alldeles underbart. Nu ska den bara svalna lite!

Vänner, jag har goda nyheter. Pajen är jättegod, rabarber och mango gifter sig verkligen!