Sök recept i bloggen

onsdag 19 januari 2011

Shirosås - Kikärtsås


The ingredients.


Lök i olivolja luktar fantastiskt gott!


I med vitlök och tomatpuré.


Färdigt och jättegott!

Supernyttigt och därmed supergod sås! Ett mycket bra alternativ till gluten, gräddsås och som tips för en liten extra proteindos. Kikärtor innehåller naturligt protein och går bra att göra redningar och såser med, det ger även en god smak. Det är billigt, nyttigt, gott och hälsosamt!

En vän till mig, som är vegan, har alltid det här hemma och jag har tjuvtittat lite hur hon gör med har inte hennes recept. Det här blir mig variant. Det tar lite tid att laga så passa på att göra en stor sats och frys in!

Supersåsen - Shirostyle
Måtten är ca mått, jag har inte så stor koll på hur mycket jag slänger i. Krydda efter din egen smak.

ca 1/2-1 dl kikärtsmjöl
ca 2 dl passerade tomater
ca 5 dl vatten
olivolja
en finhackad gullök
två pressade vitlöksklyftor
stark paprikapulver efter smak, jag gillar lite starkt. (Eller andra kryddor)
tomatpuré


Stek gullöken på medel/svag värme i olja i ca 10-15 minuter. I med vitlök och tomatpuré, blanda och stek. Ner med passerade tomater och kikärtsmjöl. Rör om med en visp och ha i vatten. Krydda med paprika. Blanda och koka upp. Sänk värmen och låt sjuda i ca 1 timme. Rör om lite då och då. Smaka av med salt och mer paprikapulver, eller vätska om det är för starkt för din smak.

Detta kan man nog äta med vad som helst. Ha i lasagne som sås, fyll i canneloni, på pizza, som pastasås, ät med kött, grillat, grönsaker, kyckling, köttbullar...