Sök recept i bloggen

onsdag 2 mars 2011

Petit Choux med Krabbröra

Av någon anledning blev mina platta, men det gör ingenting.
Operfekt är bara charmigt :)

Den gudomliga röran!


Första gången jag åt detta var hemma hos ett par nära vänner till min pappa i Madrid, 2008. Vi fick detta som en del av förrätt och jag kommer aldrig glömma den smaken. Köp eller gör egna petit choux. Om du köper, ta helst de som är lite hårda, finns i kexhyllan. Detta är ett superlyxigt tilltugg!

Petit Choux med Krabbröra
3 ägg
3 dl vatten
2 dl vetemjöl
100 gram smör


Koka upp vatten och smör. Rör ner vetemjöl kraftigt och rör om tills degen har släppt botten. Låt kallna en stund. Rör ner ett ägg i taget. Klicka eller spritsa på bakplåt. In i ugnen i ca 20 min på 200'C. Låt kallna, skär sedan av ett lock på varje petit choux.

Fyllning
lite finhackad rödlök, efter smak
krabbklor (finns på burk)
finhackad annanas
lite, mycket mild mayonnaise, helst Hellmann's


Rör ihop allt och fyll i petit choux. Detta är ljuvligt!