Sök recept i bloggen

fredag 23 september 2011

Citronkaka med kanel och ingefära


Aloha!
På sista tiden, har jag märkt, har jag ingefära i nästan allt jag lagar. Jag har ingen aning varför, det bara blir så. Så även i denna ljuvliga kaka. Den här går fort att slänga ihop, perfekt fredagskaka!

Du behöver
100 gram smör
1,5 dl socker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl
2 msk mjölk
1 riven citron
ca 1,5 cm riven ingefära
saft från en halv citron
lite kanel

Smält smöret lite och vispa det med socker, riven citron och riven ingefära. Ha sedan i ett ägg i taget, gärna samtidigt som du vispar. I en annan bunke blandar du alla torra ingredienser och har sedan i lite i taget i äggsmeten. När du har gjort det häller du i mjölken och citronsaften. Häll allt i en smort kakform eller en silikonform. In mitt i ugnen i ca 30 minuter på 200'C.