Sök recept i bloggen

tisdag 10 maj 2011

Chokladkaka med fudge


Nu blir det chokladfudgetårta! Detta mumsiga recept som jag vill dela med mig av har jag hittat här. Receptet finns så klart också längst ner efter bilderna!

Vispa, vispa liten kaka.

In i ugnen!
Låt den svalna ett tag.

Fudgesmeten redo att kokas.

Blanda i smöret.
Häll över kakan och låt det kallna.

Kaksmet
150 gram smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
1 msk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 msk kallt kaffe

Fudge
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
2 msk ljus sirap
100g mörk choklad
75 gram smör

Smält smör. Vispa ihop ägg, socker, vaniljsmör. Ner med kaffe. Sikta bakpulver, vetemjöl och kakao försiktigt. Blanda ner smöret. In mitt i ugnen på 175'C i ca 20 minuter. Medan kakan svalnar lite kan du blanda din fudge. Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Koka lite tills smeten blir lite tjock. Ta bort kastrullen från plattan och ha i smöret, blanda. Häll över på kakan och låt den svalna lite innan du mumsar i dig hela kakan. Jag lät den inte svalna ordentligt, därför är min bit på första bilden lite smetig.... Med det är gott.